ABD-Japonya gümrük tarifleri ABD otomotiv sektörüne kazara bir tehdit oluşturuyor
|otomati̇k tercümeMakalenin Orijinalini Görün- Donald Trump, Japonya ile %15'lik "karşılıklı" tarifeyi içeren bir ticaret anlaşmasını müjdeledi.
- Giderek karmaşıklaşan bir tarife şeması, ABD'li şirketlerin düşebileceği geniş yarıklar bırakıyor.
Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Başkanı Donald Trump, 1 Ağustos'taki kendi kendine dayattığı tarife son tarihinden önce ön anlaşmalar elde etmek için hızla çalışıyor. Bu, Trump'ın Nisan ayı başında duyurduğu "özgürlük günü" tarifelerinin ertelenmesinin ardından geldi. Trump yönetiminin, Avrupa Birliği (AB) ile büyük bir ticaret paketi üzerinde ilerlediği bildiriliyor, ancak detaylar hala belirsiz.
Masada ana ticaret anlaşmaları
Bu hafta, Trump ekibi ile Japonya arasında, Japonya'dan ABD'ye ihraç edilen tüm mallar için %15'lik "karşılıklı" tarife seviyesini içeren geçici bir anlaşma yapıldığına dair önemli bir ticaret duyurusu yapıldı. Bu duyuru, küresel piyasalar için genel olarak olumlu bir etki yarattı, ancak Trump yönetimi düzensiz ticaret müzakereleri yürütürken, ABD'li şirketler için yeni sorunlar yaratabilecek yarıklar ortaya çıkmaya başladı.
Donald Trump'ın Ocak ayında göreve başlamasından bu yana tarifelerle beslenen söylemi, esasen ABD sanayilerini, özellikle de on yıllardır yabancı ülkelere taşınmış olan imalat ve üretimi koruma ve yeniden inşa etme yolu olarak sunuldu. Şimdi, tarifeler arasındaki uyumsuzluk çatışma yaratma potansiyeline sahip ve ABD otomotiv sektörü bunun bedelini ödemeye hazırlanıyor.
Metaller tarifeleri, ABD merkezli üretim için önemli bir karmaşa
Trump yönetimi, ABD otomotiv endüstrisini koruma ve yeniden inşa etme ihtiyacını gerekçe göstererek tüm yabancı çelik ve alüminyum ithalatlarına %50'lik yüksek bir tarife uyguladı. Tüm bakır ithalatları için de benzer bir %50'lik tarifenin 1 Ağustos'ta yürürlüğe girmesi bekleniyor. Büyük otomobil üreticileri, Genel Motors'un (GM) metaller tarifeleri nedeniyle ikinci çeyrekte 1,1 milyar dolarlık bir açık bildirmesiyle birlikte, başlıca kazançlarında derin kayıplar yaşandığını rapor ediyor. Genel olarak, GM, 2025'in geri kalanında toplamda 4-5 milyar dolarlık tarife cezası ödemeyi bekliyor. GM'nin ayarlanmış nakit akışı ve Faiz ve Vergi Öncesi Kar (EBIT) da, tarifelerin Trump'ın şampiyonu olduğunu iddia ettiği bir sektörden giderek daha fazla pay almasıyla birlikte, ikinci çeyrekte yıllık bazda yaklaşık yarı yarıya düştü.
ABD'nin Japonya ile yaptığı yeni ticaret anlaşması, %15'lik sabit oranlı ithalat tarifesi ile Japon otomobil üreticilerinin araçlarını nerede üretecekleri konusunda kolay bir seçim yapmalarını sağlayacak. Trump'ın küresel şirketleri yeniden ABD sınırları içinde üretim yapmaya zorlamaya yönelik büyük stratejisine rağmen, Japon otomobil üreticileri için kolay bir seçim var: Tüm araçlarını Japonya'da üretip %15'lik tarife ödemek ya da ABD'de tamamen yeni üretim tesisleri kurma çabası ve masrafına girmek ve girdi malzeme maliyetlerinin iki katına çıkmasıyla başa çıkmak. Koruyucu tarifelerdeki kazara bir avantaj, Trump yönetiminin otomobil şirketlerinin Amerika'yı seçmesini zorlaştırmış olabilir.
Önemli sektörlerdeki yatırımcılar bunu zaten fark etti: Japon otomobil üreticisi Toyota Motor Corp (TM), Japonya ticaret anlaşması duyurusunun ardından çarşamba günü %13'ten fazla yükselerek geçen yılın Aralık ayından bu yana en yüksek değerlemesine ulaştı, bu da yedi aylık bir zirve.
Daha fazla karmaşa: Bakır tarifeleri, elektrikli araç batarya maliyetleri
Gelecek bakır tarifeleri işleri daha da karmaşık hale getirecek ve Çin'den ithal edilen tüm batarya kalitesindeki grafitlere %90'dan fazla yüksek tarifelerin eklenmesi, son zamanlarda üretimlerini ABD'ye taşıyan yabancı otomobil üreticileri için önemli bir sorun oluşturacak. Hyundai, ABD'de Elektrikli Araç (EV) üretimini hızla genişletme planlarını duyurdu ve ithal araç bataryalarına eklenen maliyet, ABD merkezli bir alternatifin olmaması nedeniyle hoş bir sürpriz olmayacak.
Emtialar üzerindeki tarifeler, Trump yönetiminin en büyük belası haline gelebilir. New York Borsa'sının (NYSE) Amerikan Çelik Endeksi, YTD %25 artış gösterdi ve ABD Bakır Endeksi Fonu da YTD %42,5 artışla, ABD üreticileri için girdi maliyetlerinde keskin bir artış beklentisiyle şimdiye kadar kaydedilen en yüksek değerlerine ulaştı.
Tarifeler - Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
Tarifeler ve vergilerin her ikisi de kamu mal ve hizmetlerini finanse etmek için devlet geliri yaratsa da, aralarında çeşitli farklar vardır. Tarifeler giriş limanında ön ödemeli olarak alınırken, vergiler satın alma sırasında ödenir. Vergiler bireysel vergi mükelleflerine ve işletmelere uygulanırken, tarifeler ithalatçılar tarafından ödenir.
Ekonomistler arasında gümrük tarifelerinin kullanımına ilişkin iki farklı görüş bulunmaktadır. Bazıları tarifelerin yerli sanayileri korumak ve ticari dengesizlikleri gidermek için gerekli olduğunu savunurken, diğerleri bunları uzun vadede fiyatları yükseltebilecek ve kısasa kısas tarifeleri teşvik ederek zarar verici bir ticaret savaşına yol açabilecek zararlı bir araç olarak görüyor.
Donald Trump, Kasım 2024'teki başkanlık seçimleri öncesinde ABD ekonomisini ve Amerikalı üreticileri desteklemek için gümrük vergilerini kullanmayı planladığını açıkça ifade etti. 2024 yılında Meksika, Çin ve Kanada, ABD'nin toplam ithalatının %42'sini oluşturuyordu. ABD Sayım Bürosu'na göre bu dönemde Meksika 466,6 milyar dolarla en çok ihracat yapan ülke olarak öne çıktı. Dolayısıyla Trump gümrük vergisi uygularken bu üç ülkeye odaklanmak istiyor. Ayrıca gümrük tarifelerinden elde edilen geliri kişisel gelir vergilerini düşürmek için kullanmayı planlıyor.
Bu sayfalarda yer alan bilgiler, risk ve belirsizlikler içeren ileriye dönük ifadeler içermektedir. Bu sayfada profili verilen piyasalar ve araçlar yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve hiçbir şekilde bu varlıkların satın alınması veya satılması için bir tavsiye olarak algılanmamalıdır. Herhangi bir yatırım kararı vermeden önce kendi kapsamlı araştırmanızı yapmalısınız. FXStreet, bu bilgilerin hata, yanlışlık veya maddi yanlış beyanlar içermediğini hiçbir şekilde garanti etmez. Ayrıca, bu bilgilerin zamanında olduğunu garanti etmez. Açık Piyasalara yatırım yapmak, yatırımınızın tamamını veya bir kısmını kaybetmenin yanı sıra duygusal sıkıntı da dahil olmak üzere büyük bir risk içerir. Anaparanın tamamen kaybedilmesi de dahil olmak üzere yatırımla ilgili tüm riskler, kayıplar ve maliyetler sizin sorumluluğunuzdadır. Bu makalede ifade edilen görüş ve fikirler yazarlara aittir ve FXStreet'in veya reklamverenlerinin resmi politikasını veya konumunu yansıtmak zorunda değildir.